Ismét elérhető az állatbetegségek megelőzésére és leküzdésére irányuló támogatási keret

Ismét elérhető az állatbetegségek megelőzésére és leküzdésére irányuló támogatási keret

Tavaly augusztusban merült ki az egyes állatbetegségek megelőzésére és leküzdésére irányuló, nemzeti költségvetésből finanszírozott, az állattartó ágazatokat segítő támogatási keret. A „148-asként” ismert jogszabályt év végén, decemberben módosította a szaktárca az állatbetegségek elleni védekezés segítése és a hazai állatállományok kedvező egészségügyi státuszának megőrzése érdekében, így idén január 1-jétől, megújult tartalommal, újra elérhető a támogatás.


2023. február 11.

A Magyar Közlöny 2022. évi 215. számában megjelent 159/2022. (XII. 27.) AM-rendelet módosításait ismertette egy a napokban rendezett webináron dr. Pásztor Szabolcs országos főállatorvos.

A részleteket ismertetve Pásztor Szabolcs elmondta, a módosítást pénzügyi, szakmai okok és az ellenőrzések hatékonyabbá tétele indokolta. A pénzügyi okok között a forrásfelhasználások optimalizálását, a költségek racionalizálását, végül is a keret kimerülési lehetőségének minimálisra csökkentését említette.

„Mindezt úgy próbáltuk megtenni, hogy – szakmai megfontolások alapján – azokat a területeket priorizáljuk, illetve ott növeljük a támogatásokat, ahol és amelyek a hazai állategészségügy érdekeit szolgálják, egyben megfelelnek az uniós szabályoknak, és amelyeket a piaci folyamatok is szükségessé tesznek. Fontos célunk volt továbbá az ellenőrzések hatékonyabbá tétele”– mondta a főállatorvos, hozzátéve, hogy a rendelet az antibiotikumok célzottabb felhasználását is lehetővé teszi, és annak lehetőségét is megteremti, hogy a jogosulatlan igényléseket kizárják, szankcionálják.

A módosítás során egyes állategészségügyi szolgáltatásokat töröltek a támogathatók közül, így például szűkítették az exportra szánt állatoknál végezhető vizsgálatok támogatását. Töröltek továbbá olyan jogcímeket, amelyek esetében, a korábbi évek tapasztalatai alapján, a támogatások nem voltak arányban a mentesítési munka eredményeivel (szarvasmarha fertőző rhinotracheitise, paratuberkolózis, Koi herpeszvírus), vagy például nincsenek olyan uniós elvárások, amelyek indokolttá tennék fenntartásukat. Törölték továbbá a Listeriosis élő baromfiban történő, az eddigi tapasztalatok alapján nem indokolt vizsgálatát, illetve azokat, amelyek kihasználatlannak, kevésbé fontosnak bizonyultak, mint például a Mycoplasma agalactiae és a sertések hólyagos betegsége. Klasszikus sertéspestis sincs nálunk, így az annak vizsgálatát támogató jogcím fenntartása is indokolatlanná vált.

Több jogcím esetében pontosították, illetve kiterjesztették a támogatásra jogosult célállatfajok körét. Ahol korábban szarvasmarha, illetve bivaly szerepelt támogatható állatfajként, ott mostantól egységesen szarvasmarhafélékre szól a jogcím, a sertések mellé pedig beemelték a vaddisznót. A TSE jogcímet a fogékony fajokra (szarvasmarha, juh, kecske, muflon) szűkítették, a kéknyelv-vakcinázást és a szalmonellózis gyógykezelését pedig törölték a támogatható jogcímek köréből. Előbbit a betegségtől való mentesség indokolta, vakcinázni ugyanis csak a hatóság elrendelése alapján lehetséges. A fertőző kevésvérűség esetében új labormódszert (FKV ELISA) is támogat a módosított rendelet.

A költségek racionalizálása érdekében, az azonos fajú állatokra vonatkozó különböző betegségekkel kapcsolatos vizsgálatok esetében a mintavételeket összevonták, így több betegségre irányuló támogatható laboratóriumi diagnosztikai vizsgálat elvégzése esetében egy mintavétel számolható el (1. táblázat). A rendelet meghatározza, mely betegségek esetében számolható el a mintavétel, és természetesen, fogalmazott a főállatorvos, egy mintavételből több irányú vizsgálat is támogatható. A rendelet szerint azonosítani kell a mintázott állatokat és állományokat a mintabeküldőn, ami a nyomon követés miatt fontos.

Új jogcímként (C002) került be a rendeletbe az antimikrobiális rezisztencia vizsgálata, amire 600 millió forintot különítettek el, és kis létszámú élelmiszertermelő állományokban vezették be.

Fontos kritérium a „kis létszámú”, ugyanis figyelemmel kellett lenniük a Közös Agrárpolitika egyéb támogatási intézkedéseire. Mint Pásztor Szabolcs emlékeztetett, a tavaly elfogadott hazai KAP Stratégia Terv alapján külön támogatásban részesülhetnek majd a nagy létszámú állattartó telepek, ennek kidolgozása folyamatban van.

A felelős antibiotikum-használat ösztönzése érdekében módosult a C001 technikai kóddal jelölt állategészségügyi szolgáltatás jogcím, így antibiotikum-készítményre már nem igényelhető ez a támogatás. Ennek ellenőrizhetősége céljából a gyógykezelésre vonatkozó igényléshez az alkalmazott készítmények és hatóanyagaik listáját is mellékelni kell.

A szigorúbb feltételek egyike, hogy a gyűjtőtelepek például kizárásra kerültek a kedvezményezettek köréből, ezáltal csak olyan létesítményre vehető igénybe támogatás, amelyik nem kizárólag összegyűjtési műveleteket végez.

Ezzel kapcsolatban tisztázta, hogy baromfi esetében a rendelet mellékletét képező nyilatkozatban szereplő, legalább 65 napos tartást előíró kitételt nem kell alkalmazni, ugyanis a tartástechnológia sok esetben 65 napnál rövidebb. A nyomtatványt ennek megfelelően módosítani fogják, hogy az igénylés során ez ne legyen korlátozó tényező.

Fontos módosítás, hogy az engedélyes nem jogosult támogatásra, ha az adott szolgáltatással kapcsolatban nem tesz eleget a szükséges szakmai eljárásrendi, illetve tájékoztatási kötelezettségének. Amennyiben pedig a laboratórium megállapítja, hogy mintahamisítás történt, ez – a laboratórium igazolása alapján – a támogatásból való kizárást vonja maga után. Ugyanígy, vizsgálatra nem alkalmas minta után sem igényelhető támogatás.

A tavaly december végén megjelent rendeletben szereplő összegek az idei évben elvégzett szolgáltatásokra vonatkoznak.

A felhasználható keret a tavalyi évhez képest változatlan, továbbra is 12,5 milliárd forint (2. táblázat). Ebből a baromfiágazat 2,4, a vemhes üszők 1,4 milliárd, egyéb állattenyésztési ágazatok pedig 8,1 milliárd forinttal, míg az új AMR-jogcím a már említett 600 millió forinttal részesedik. A C001-es keretet 20 százalékkal csökkentették és 5,5 milliárd forintban maximalizálták. Ez, mint a főállatorvos emlékeztetett, az eddigi években mintegy 56–60 százalékát jelentette a teljes igénylésnek, és ez a célzott csökkentés tette lehetővé a 2007 óta változatlan állatorvosi (mintavételi) szolgáltatási díjak 30 százalékos emelését.

Pásztor Szabolcs végül arra hívta fel a figyelmet, hogy a különböző állatfajokra érvényes keretek átjárhatóak, egyedül a C001-es keretre nem lehet más keretekből átcsoportosítani pénzeket. Éppen ezért az államkincstár külön kezeli a C001-es, illetve a C002-es kereteket, és ezért kell külön kérelmen benyújtani a C001-es és C002-es költségek elszámolását. Ennek köszönhetően azonban figyelemmel tudják kísérni az adott keret felhasználását, 50 százalékos kihasználásnál, illetve ezt követően minden újabb tíz százaléknál a Magyar Államkincstár értesíti a hatóságot, így annak állapotáról naprakész információjuk lesz, hogy időben meghozhassák a szükséges intézkedéseket.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság/ Bárdos
Fotó: Magyar Mezőgazdaság