A német fővárosban idén „a globális kereskedelem szívverése” mottó jegyében rendezték meg a gyümölcs- és zöldségtermelők, -kereskedők legnagyobb nemzetközi szakkiállítását. Hazai kiállítók tapasztalatait kérdeztük.
2024. február 24.
A 2024-es Fruit Logistica kiállításon az AMC standján megjelent magyar vállalkozások elsősorban frissárut – például kajszibarackot, meggyet, almát, paprikát és paradicsomot – kínáltak a kiváló minőséget kereső beszerzők figyelmébe.
Elérték a céljukat
A Fruit Logistica kiállítás újdonságai közt minden évben bemutatnak posztharveszt technikákat is. Az Airocide, Sterilumen és Puro Lighting termékek olyan innovatív megoldások, amiknek ott a helyük ezeken a kiállításokon, monda szerkesztőségünk kérdésére Nosza Adrienn, a Cellarius Kereskedőház Kft. munkatársa. Az általuk forgalmazott termékek a komplex levegőfertőtlenítésre alkalmasak, egyebek között a gombák, baktériumok, vírusok, illékony szerves gázok (VOC) stb. eltávolítására. Idén már a harmadik alkalommal vettek részt a kiállításon, hogy megismertessék és elmélyítsék az oda látogatók tudását a PCO és UV-C alapú levegőfertőtlenítéssel kapcsolatban.
Fontosnak tartják, hogy láthatóak legyenek a piacon, mert hisznek benne, hogy az általuk forgalmazott megoldások segítenek a romlandó termékek minőségének megóvásában, az etiléngáz eltávolításában, a hatékony élelmiszerbiztonság megteremtésében.
A kiállításon való megjelenésre marketing szempontból több fizetett közösségimédia-poszttal készültek, szűkítve tematikus keresőszavakkal. A rendezvényre pedig a kínálatukat, az újdonságaikat, illetve a technológiát ismertető katalógusokkal, szórólapokkal, valamint néhány ajándéktárggyal érkeztek. Nosza Adrienn szerint az idén számos érdeklődő konkrét kérdésekkel fordult hozzájuk, szerettek volna mélyebben megismerkedni a megoldásokkal, miképpen tudják hasznosítani a levegőtisztító berendezéseket. Több látogatóval sikerült a következő hónapokra megbeszélést és találkozót egyeztetni, így mondhatjuk, hogy a részvételi céljaikat sikerült elérniük az idei Fruit Logistica kiállításon, összegezte tapasztalatait a Cellarius Kereskedőház Kft. munkatársa.
Előre egyeztetett találkozók
A Covid óta a Fruit Logistica kiállítás évről évre pezsgőbb, nyilatkozott Hirka János, a Zöldségtermesztési Kutató Intézet Zrt. frisspiaci értékesítési igazgatója. A pontos látogatói és kiállítói statisztikai számokat nem ellenőrizte, de szerinte az elmúlt két évben érzékelhető a pozitív változás a kiállítók és a látogatók számában. A ZKI Zrt. évek óta kiállít, alapvetően a zöldségtermesztés és vetőmag-forgalmazás szereplőit célozzák meg, jól szervezett, előre egyeztetett megbeszélések formájában. A cég nyolcvanéves történetét bemutató jubileumi angol nyelvű katalógus megjelenését az idei Fruit Logistica kiállításra időzítették. A rendezvényen pedig a fajtáikból készült savanyított termékeket és őrleményeket mutattak be. Hirka János szerint a kiállítás nagy előnye, hogy világszintű a részvétel, így a három nap alatt – kis túlzással élve – minden kontinensről van lehetőség kapcsolatokat építeni.
A Zöldség Világ Kft. is évek óta résztvevője a Fruit Logisticának, mondta Rácz Gellért ügyvezető.
Ott ugyanis biztosan tudnak találkozni meglévő üzleti partnereikkel, és mivel a világ minden tájáról érkeznek látogatók Berlinbe, további külkereskedelmi kapcsolatok kiépítésére is esélyt ad a kiállítás.
Az idén tudatosan készültek, lehetséges ügyfeleiknek cégbemutató anyagot küldtek ki, személyes találkozóra való felhívással. Ezek az előkészületek nagyban segítették a hatékony tárgyalásokat, hiszen a találkozás alkalmával már lényegre törően tárgyalhattak. Rácz Gellért tapasztalatai szerint a tavalyinál kevesebb látogató jutott el a magyar cégek standjára, és összességében az egész pavilonra is ez volt jellemző. Az előre egyeztetett tárgyalásoknak köszönhetően azonban a Zöldség Világ Kft. elérte kitűzött céljait, a megbeszélések eredménye pedig később mutatkozik majd.
Kapcsolatépítés utókommunikációval
A DélKerTÉSZ évtizedek óta részt vesz a Fruit Logisticán, ami a zöldség-gyümölcs ágazat legfontosabb nemzetközi találkozóhelye, mondta Gyuricza Kitti marketingvezető. A Délalföldi Kertészek Szövetkezete exportpiacokra is értékesíti friss zöldségtermékeit, kiemelt célországa Németország. A kiállításon tudtak találkozni már meglévő partnerekkel, illetve potenciális ügyfelekkel, kereskedőkkel, emellett inputanyagos cégekkel is fel tudták venni a kapcsolatot. Amiatt is fontos számukra a kiállítás, mert rengeteg új technológiával találkozhatnak, legyen szó a vetőmag-forgalmazó cégek új, rezisztens fajtáiról, fenntartható csomagolástechnikai megoldásokról, csomagológépekről. Számtalan ötlettel és inspirációval szoktak hazatérni.
Az Agrármarketing Centrum közösségi standján friss zöldségkínálatukból mutattak ízelítőt, és szerepeltek az erre az alkalomra készült közös, angol és német nyelvű kiadványban. Emellett előzetesen regisztráltak a Fruit Logistica online felületén, ahol már a kiállítást megelőzően fel tudták venni velük a kapcsolatot az érdeklődők, és megbeszélhették a személyes találkozók időpontját.
Gyuricza Kitti elmondása szerint jelentős lesz még az utókommunikáció is, hiszen sok érdeklődővel a következő hetekben veszik fel a kapcsolatot.
A kiállításon a fő céljuk a kapcsolatépítés volt a meglévő és új ügyfelekkel, valamint a DélKerTÉSZ ismertségének növelése, imázsépítés. A marketingvezető úgy gondolja, ezek a célok sikeresen teljesültek. Terveik között szerepel, hogy a jövőben szeretnék a hazai közösségi standon még látványosabban bemutatni a magyar termékek kiváló minőségét, sokszínűségét és zamatát. Akár látványkonyha is segíthetné a magyar gasztronómia jellegzetességeinek megismertetését.
Hazai startup
Az idei Fruit Logistica kiállításon a magyar Smapp Lab is berekült a top 20 ígéretes startup közé, és bemutatta a Smapp Lab Mini kártevő-monitorozási szolgáltatást, amely lehetővé teszi a nagy értékű kultúrákban kihelyezett feromoncsapda tartalmának nyomon követését. A szolgáltatás napi szinten küldi a csapdák fogásáról elemzett képet applikáción és online felületen is. Regionálisan tud azonnali információt nyújtani, ami kifejezetten fontos alma- és szőlőültetvényekben.
A Smapp Lab saját standdal képviseltette magát a kiállításon, és több érdeklődővel tárgyalt.
Posta Donát, a cég ügyvezető igazgatója és tulajdonosa pedig előadást is tartott Smapp Lab: A megfizethető és gyorsan skálázódó rovarmegfigyelő rendszer címmel.
Az eseményre ellátogatott a cég emberméretű kabalaállata is, egy almamoly, hogy felhívja a figyelmet a kártevők elleni hatékony és fenntarthatóságon alapuló védekezés fontosságára.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu/ Török Gergely
Fotó: AMC