A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) megalapításakor a céljai közé emelte, és ennek megfelelően immár 12 éve töretlenül tesz a fogyasztók védelmének érdekében. A hivatal több mint egy évtizedes fáradhatatlan munkája során a feladatok meghatározásában és végrehajtásában mindvégig meghatározó volt a fogyasztó fókuszú szemlélet – emelte ki dr. Nobilis Márton államtitkár a hivatal megalapításának évfordulója kapcsán.
2024. március 18.
Tudásban és tapasztalatban évről évre gyarapodva, a változó kihívásokhoz alkalmazkodva, de változatlan prioritásokkal folytatódik az élelmiszerlánc-biztonságért és az élelmiszer-minőségért végzett munka a magyar emberek érdekében, hangsúlyozta az államtitkár.
2012. március 15-ével jött létre a Nébih, a teljes magyar élelmiszerláncot átfogó és felügyelő, egységes szervezet. A hivatal működése során mindig kiemelt szempont volt a fogyasztók érdekeinek szem előtt tartása, ami az elkövetkezendőkben sem lesz másként ‒ hangsúlyozta dr. Nobilis Márton.
A legújabb reprezentatív felmérési eredmények alapján határozottan kijelenthető, hogy a lakosság bizalmat szavaz a Nébih-nek, amelyet jól működő, stabil és legfőképpen hiteles fogyasztóvédelmi hatóságként értékeltek a megkérdezettek.
Az ünnepi alkalomból Nobilis Márton összefoglalta a Nébih elmúlt 12 év során elért fogyasztó fókuszú eredményeit:
• létrejött és működik az ingyenesen hívható Nébih ZöldSzám, amely több mint 20 ezer közérdekű bejelentés, élelmiszerbiztonsági panasz esetében nyújtott már segítséget.
• Az elmúlt 12 évben több mint 6200 kiemelt ellenőrzést folytatott le az illegális vállalkozói tevékenységek felderítése, az élelmiszerlánc-termékekkel kapcsolatos visszaélések megakadályozása, a feketegazdaság visszaszorítása érdekében.
• Évente négy (tavaszi, nyári, őszi, téli) szezonális ellenőrzés zajlik. Az átfogó ellenőrzés-sorozatok színes és változatos palettáján ünnepkörökhöz és évszakokhoz kapcsolódóan szerepelnek a legkülönfélébb termékkörök és létesítmények ellenőrzései. Az előállítás, a forgalmazás és a vendéglátás területeire egyaránt kiterjedő ellenőrzések az élelmiszerbiztonság és élelmiszerminőség szempontjából is hozzájárulnak a magyar családok nyugodt ünnepléséhez és zavartalan pihenéséhez.
• A fogyasztók érdekében kulcsfontosságú a hazánkat érintő, élelmiszerekkel kapcsolatos riasztások gyors és szakszerű kezelése, továbbá a fogyasztók informálását szolgáló, a hivatal honlapján elérhető, naprakész termékvisszahívás adatbázis. A Termékvisszahívás aloldal működése óta több mint 250 (évente átlagosan 50) visszahívásról adott a hivatal tájékoztatást.
• A hivatal felel a faanyagkereskedelmi-lánc hatósági felügyeletéért is, ezért elkötelezett és tevékeny az illegális fakereskedelem, valamint a vásárlókat megkárosító tűzifacsalók elleni fellépésben. A Nébih a Tűzifát Okosan oldalán hatékony segítséget nyújt a vásárlók számára a tűzifavásárlás kapcsán összegyűjtött részletes információkkal, és egyúttal felületet is biztosít a tűzifát hirdetők részére.
• A Minőségvezérelt Közétkeztetés Programmal a Nébih a közétkeztetésben részt vevő fogyasztókat támogatja a főző- és tálalókonyhai minősítésekkel. A közétkeztetést biztosító konyhák egyre jobb eredményeket érnek el a minősítéseken. Az értékelések megtekinthetőek a hivatal honlapján, ezzel is fejlődésre ösztönözve a vállalkozásokat.
• A napokban vált elérhetővé a kiszereléscsökkentés adatbázis, melynek segítségével a fogyasztók arról tájékozódhatnak, mely termékek tömege, térfogata csökkent, segítve ezzel őket a tudatos választásban.
• A Nébih az élelmiszerbiztonság, minőség és fenntarthatóság jegyében alkotta meg a Kiváló Minőségű Élelmiszer-védjegyrendszert. A fogyasztók számára a KMÉ-védjegy garancia a minőségre és a biztonságra. Az elmúlt év végére már 133-ra nőtt a KMÉ-védjegyet használó termékek száma.
• A hivatal a fogyasztók érdekeit tartotta szem előtt a Szupermentának kidolgozásakor is. A Szupermenta 2014 óta több mint 100 terméktesztet végzett el, melyek során a különböző termékek mellett már létesítmények (kutyapanziók, élelmiszerüzletek) tesztelése is helyet kapott.
• A „kettős minőség” jelenségének kutatásával 2014-től kezdődően foglalkozott a Nébih. Európában az elsők között az érintett szakmai szervezetekkel folyamatosan egyeztetve, valamint az összehasonlító vizsgálatok tapasztalataira támaszkodva útmutatót tett közzé. Ebben olyan egyértelmű megállapításokat rögzítettünk, melyekkel a kettős minőség ténye kizárható, ezáltal elkerülhető a vásárló megtévesztése.
• A hivatal küldetései közé tartozik az élelmiszerpazarlás csökkentéséért végzett elhivatott munka is, melyet 2016 óta a Maradék nélkül program koordinál. Sokrétű munkánk során a fogyasztókat az élelmiszerpazarlás-megelőzés jó gyakorlatainak népszerűsítésével segítjük. Ezek közé tartozik a „tartalékolási kisokos”, vagy a „lejárati útmutató”..
• A fogyasztók védelmét szolgálja az oktatás is, hisz a tudatos vásárló hatékonyabban kerüli el a kockázatokat. Ebben nyújt segítséget a 2017-ben indult Nébih Oktatási Program. A hivatal munkatársai már több mint 35.000 óvodás, általános és középiskolás diák számára több száz előadást, foglalkozást tartottak az élelmiszerbiztonság és -pazarlás témájában. A program emellett kulcsrakész anyagokkal, feladatokkal is segítjük a pedagógusok munkáját.
A Nébih, mint élelmiszerlánc-felügyeleti szerv, a termőföldtől egészen az asztalig kíséri a termékek útját. E hosszú folyamat sok szakterület számos szakemberének lelkiismeretes munkáját igényli. Nobilis Márton kiemelte, hogy a fogyasztók a jövőben is számíthatnak a hatóság elhivatott munkájára az élelmiszerbiztonság és a fogyasztók védelmét szolgáló feltételek megteremtésében.
Forrás: AM Sajtóiroda
Fotó: AM Sajtóiroda